Wiadomości z rynku

sobota
19 kwietnia 2025

Relacja z konferencji „Branża TSL dziś i jutro”

Jest źle, jest kryzys. Ale to nie koniec świata.
19 kwietnia 2025

Debata dzień 2

 
To były niesamowite 2 dni. Pełne ciekawych opinii, merytorycznych informacji, rozmów kuluarowych. II edycja konferencji „Branża TSL dziś i jutro”, którą zorganizowała redakcja Truck.pl w ramach targów MT TSL w Nadarzynie, przeszła już do historii. Wnioski dla branży po evencie są średnio optymistyczne, ale…

„Inwestowanie w wiedzę zawsze przynosi największe zyski”. To niby oczywiste, niby banalne, a jakże prawdziwe hasło na swojej prezentacji miała Anna Majowicz, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego. Jedną z okazji na zdobycie wielu przydatnych informacji była właśnie konferencja „Branża TSL dziś i jutro”.

Debata dzień 1

 

Kto upadnie?

Takiego kryzysu w branży TSL już nie było bardzo dawno. To zdanie powtarzano choćby podczas debat kończących oba dni konferencji. Problemów jest mnóstwo. Zadłużenie przedsiębiorstw, wysokie koszty działania, niskie wynagrodzenie za frachty, obniżony popyt, ekologiczna rewolucja związana z przechodzeniem na napędy alternatywne. Można tak wymieniać i wymieniać.

Jak zauważył Leszek Luda z Polskiej Unii Transportu, jeśli na rynek wkroczą z dużą siłą podmioty ukraińskie, polscy przewoźnicy nie będą w stanie z nimi konkurować. – Należy się pogodzić z tym, że, nawet biorąc pod uwagę obecną sytuację, 20-30% firm transportowych drogowych zniknie z rynku. Nikt nie chce znaleźć się w tej grupie, ale to bardzo realne zagrożenie i być może jedyne „lekarstwo”. Zagrożenie dotyczy nie tylko małych podmiotów, wręcz przeciwnie, one mogą sobie poradzić jako podwykonawcy – mówił Luda.

Również zdaniem Macieja Wrońskiego firm będzie mniej, zwiększyć się może liczba większych podmiotów. Prezes zrzeszenia Transport i Logistyka Polska zwracał również uwagę m.in. na koszt ekologicznej transformacji. Jeśli Unia Europejska nie zmieni strategii, bardzo obciąży ona nie tylko polską branżę TSL - w kwotach liczonych w miliardach złotych (euro) rocznie.

Marcin Kutzmann (Teleroute)

 

Kryzys = rozwój

Jakie więc są kierunki rozwoju dla branży TSL? Technologie, które kosztują, jednak przykładowo AI już teraz stanowi wsparcie. Jak zresztą podkreślali eksperci, sztuczna inteligencja nigdy nie zastąpi człowieka, lecz może mu bardzo pomóc w codziennych działaniach. I z roku na rok powinna być coraz bardziej użyteczna. Podobnie zresztą jak od lat pomaga telematyka, bez której już raczej nikt nie wyobraża sobie przewozów.

Pomocą powinni służyć również legislatorzy, poprzez dbanie o interes ojczystych podmiotów. Czasem działają wręcz przeciwnie, stwarzając warunki rozwoju firmom z innych krajów (przykładem droga Via Carpatia). Niestety, nasze prawo wciąż mogłoby być znacznie korzystniejsze dla branży mającej znaczny udział w rodzimym PKB.

Warto szukać dla siebie nisz jeśli chodzi o usługi, kierunki, ogólnie - specjalizacje. Znikną z rynku nierzetelne podmioty, świadczące niską jakość oraz te, które są uzależnione od 1 czy 2 klientów. Niezbędne jest właściwe zarządzanie personelem, m.in. zatrudnianiem kierowców, choć zdaniem niektórych ekspertów, obecnie pod tym względem mamy lepszą sytuacją niż jeszcze kilkanaście miesięcy temu.

Dobre rozwiązanie stanowi rozsądne dobieranie usług i produktów. Mają one służyć optymalizacji działania oraz kosztów, podtrzymywaniu lub wręcz zwiększaniu konkurencyjności oraz opłacalności. Do lamusa odchodzą, czy wręcz już odeszły długoletnie współprace bez permanentnej analizy co oferują konkurencyjni dostawcy. Do tego dochodzi świadomość własnych potrzeb przewoźników.

Podczas konferencji „Branża TSL dziś i jutro” mieliśmy okazję gościć ekspertów z grona dostawców produktów, usług. Wypowiadali się m.in. przedstawiciele:
• emitentów kart paliwowych – UTA Edenred i DKV Mobility
• ubezpieczeń – Grupa Mak i Lutz Assekuranz 
• telematyki – Targa Viasat Polska
• usług finansowych – Truck Care
• giełd transportowych – Teleroute (Grupa Alpega)

Oni również są ważną częścią branży TSL i mają świadomość niełatwej sytuacji przewoźników. Dlatego starają się w możliwie elastyczny sposób dopasować działania. Bo przecież kryzys to taki czas, w którym wiele podmiotów może wręcz wzmocnić swoją pozycję.

Konferencja była również okazją do rozmów kuluarowych oraz nawiązywania kontaktów biznesowych, które – jak podkreślali uczestnicy – są nieocenionym elementem takich spotkań. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także dyżury prawne prowadzone przez: Dawida Korczyńskiego (PrawnicyTransportu.pl) i Radosława Plucińskiego (Levanta Kancelaria Prawna).

Targi MT TSL zgromadziły niemal 6000 osób. Wiele choć na chwilę (zwykle dłuższą chwilę) zatrzymało się na naszej konferencji. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom, prelegentom oraz partnerom wydarzenia za aktywne uczestnictwo i inspirujące dyskusje. Już dziś zapraszamy na kolejną edycję konferencji!
 
Prelegenci, paneliści i partnerzy (kolejność alfabetyczna)
• Tomasz Czarnecki (Truck.pl)
• Adam Derliński (Lutz)
• DKV Mobility
• E-Route
• Jerzy Jezuit (DKV Mobility)
• Lutz Assekuranz 
• Przemysław Kander (UTA Edenred)
• Dawid Korczyński (Prawnicy Transportu.pl)
• Marcin Kutzmann (Teleroute, Grupa Alpega)
• Oliver Lappel (Lutz)
• Levanta Kancelaria Prawna
• Leszek Luda (Polska Unia Transportu)
• Anna Majowicz (PITD)
• Grupa MAK
• OSMPDiS Podlasie
• Michał Parol (Grupa MAK)
• Radosław Pluciński (Levanta Kancelaria Prawna)
• Polska Unia Transportu
• Polski Instytut Transportu Drogowego
• Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych
• Prawnicy Transportu.pl
• Janusz Rachwał (Truck Care)
• Satis Monitorowanie Pojazdów
• Bartosz Sztuba (Targa Viasat Polska)
• Targa Viasat Polska
• Teleroute (Grupa Alpega)
• Transport i Logistyka Polska
• Truck Care
• Trucks&Machines
• TV Brawo
• UTA Edenred
• Maciej Wroński (TLP)
• Joanna Zielińska (Teleroute, Grupa Alpega)

 

 

Bartosz Sztuba (Targa Viasat Polska)

 

 

Jerzy Jezuit (DKV Mobility)

Janusz Rachwał (Truck Care)

Adam Derliński i Oliver Lappel (Lutz)

Przemysław Kander (UTA Edenred)

Michał Parol (Grupa MAK)

Maciej Wroński (Transport i Logistyka Polska)

Anna Majowicz (PITD)

Leszek Luda (Polska Unia Transportu)

Radosław Pluciński (Levanta Kancelaria Prawna)

Dawid Korczyński (Prawnicy Transportu.pl)

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.