Wiadomości z rynku

czwartek
24 lipca 2025

Panel ekspertów Kässbohrer na Transport Logistic 2025

Różnice między innowacjami niskoemisyjnymi a trudnościami ich wdrażania
23 lipca 2025

fot. Kässbohrer

 
Wyzwania związane z infrastrukturą, polityką, narzędziami cyfrowymi, modelami logistycznymi i integracją intermodalną omówione w Monachium

Plan i tematyka panelu

Podczas targów Transport Logistic 2025 w Monachium firma Kässbohrer zorganizowała drugą edycję panelu K-Expert Talk poświęconego elektryfikacji, gromadząc kluczowych interesariuszy europejskiego projektu ZEFES (Zero Emission Freight Ecosystem). Nawiązując do sukcesu pierwszego panelu K-Expert Talk na temat rozwoju technologii elektryfikacji, który odbył się podczas IAA 2024, tym razem dyskusja skupiła się na rzeczywistych doświadczeniach z trwających demonstracji transportu towarowego o zerowej emisji, podkreślając zarówno postępy, jak i utrzymujące się wyzwania w europejskim krajobrazie logistycznym.

Dyskusja, moderowana przez Bena Kraaijenhagena, koordynatora technicznego projektu ZEFES, została uporządkowana wokół pięciu kluczowych wyzwań: infrastruktury, polityki regulacyjnej, narzędzi cyfrowych, modeli logistycznych oraz integracji intermodalnej.

Wśród panelistów znaleźli się:

• Fernando Liesa (Sekretarz Generalny, ALICE)
• Maurice Loef (dyrektor ds. transportu liniowego, DPD Holandia)
• Rogier Laan (przewodniczący Europejskiej Rady Transportu (ETB))
• Iffet Türken (członek zarządu, Kässbohrer)
• Marina Förch (dyrektor handlowy, Primafrio)
• Gustaf Malmström (kierownik ds. sprzedaży rozwiązań Pilot Partner, Grupa Scania)
• Henrik Engdahl (dyrektor ds. rozwoju biznesu, Grupa Volvo)


Chociaż wszyscy prelegenci zgodzili się co do gotowości technicznej pojazdów i naczep zeroemisyjnych (ZE), jako kluczowe braki wskazano brak harmonizacji przepisów – szczególnie w zakresie homologacji typów naczep oraz rewizji dyrektywy dotyczącej mas i wymiarów.

Wnioski z projektów demonstracyjnych

Iffet Turken, członek zarządu Kässbohrer, powiedziała:
„Kässbohrer, we współpracy z firmą ZF, wyprodukował dwa zelektryfikowane pojazdy dla dwóch różnych rzeczywistych scenariuszy użytkowania w ramach projektu ZEFES. Pierwszym z nich jest intermodalna naczepa typu e-curtainsider obsługiwana przez firmę Scania na trasie między Szwecją a Holandią, z wykorzystaniem zarówno transportu drogowego, jak i morskiego. Drugim jest zelektryfikowane podwozie kontenerowe 45-stopowe dla firm Volvo i DPD, zaprojektowane do zestawów EMS1 na trasie Eindhoven–Monachium.”

Te przypadki wyraźnie pokazują, że nawet najbardziej zaawansowane technologie pojazdów nadal napotykają istotne bariery operacyjne i prawne. Harmonizacja przepisów dotyczących masy i wymiarów jest kluczowa, ponieważ trasy obejmują cztery różne kraje, w których dopuszczalne limity wagowe wahają się od 40 do 48 ton. Co więcej, warto zaznaczyć, że te e-naczepy obecnie funkcjonują na podstawie specjalnych zezwoleń, a ujednolicony europejski proces homologacji typu dla e-naczep wciąż nie został sfinalizowany.

Czynniki wspomagające: ALICE i ETB

Fernando Liesa, sekretarz generalny ALICE, podkreślił:

Przechodzimy od badań do wdrażania. Aby to stało się rzeczywistością, państwa członkowskie muszą wspierać projekty pilotażowe, ujednolicać systemy zachęt i rozwiązywać problem fragmentacji — zwłaszcza w zakresie wymiany danych i homologacji typów.” Ostrzegł, że „intencje na poziomie UE są silne, ale jeśli państwa członkowskie nie uzgodnią wspólnych zasad dotyczących masy i wymiarów, wpływ będzie ograniczony.” Bez harmonizacji pojazdy zeroemisyjne będą narażone na objazdy, opóźnienia i niepewność. „Aby możliwe było skalowanie transportu towarowego o zerowej emisji, potrzebne są narzędzia cyfrowe, spójne inwestycje w infrastrukturę oraz myślenie wykraczające poza granice państw,” dodał. „Moment osiągnięcia parytetu kosztowego nadejdzie — szybciej, niż się wielu wydaje — ale kluczowe jest zsynchronizowane wdrażanie.

Przewodniczący ETB, Rogier Laan, zauważył, że mimo rosnącej gotowości flot, finansowanie aktywów zeroemisyjnych nadal jest utrudnione z powodu braku jasności co do wartości na rynku wtórnym oraz osiągnięcia parytetu kosztów w całym cyklu życia.
„Obserwujemy dużą gotowość ze strony branży, ale nadal istnieją poważne luki w zakresie certyfikacji i dostępu do tras. Współpraca między producentami pojazdów, regulatorami i interesariuszami infrastrukturalnymi jest kluczowa.”

Laan podkreślił również wyjątkowe wyzwanie po stronie infrastruktury: „90% naszych klientów obecnie polega na ładowaniu w bazach. Brak paneuropejskiej publicznej sieci ładowania sprawia, że transport długodystansowy zeroemisyjny staje się ryzykiem logistycznym."
Laan poruszył również rzadziej omawiany, lecz istotny kompromis:
„Naczepy zaprojektowane zgodnie z wymaganiami aerodynamicznymi opartymi na VECTO często przekraczają dopuszczalne wysokości lub szerokości dla wagonów kolejowych. Ten paradoks szkodzi transportowi kombinowanemu — stawiając zrównoważony rozwój w konflikcie z przepisami."

Najważniejsze wyzwania (z prac terenowych ZEFES)

• Wyzwanie 1: Infrastruktura – Powolne wdrażanie punktów ładowania, gotowość do załadunku na promy oraz modernizacja terminali
• Wyzwanie 2: Polityki – Brak ogólnounijnej homologacji typu dla e-naczep, zróżnicowane procedury certyfikacyjne
• Wyzwanie 3: Narzędzia cyfrowe – Rozproszone systemy danych i niska interoperacyjność
• Wyzwanie 4: Modele logistyczne – Potrzeba lepszego projektowania przypadków użycia i współpracy między podmiotami
• Wyzwanie 5: Transport intermodalny – Ograniczone wsparcie dla elektryfikacji i gotowości portów

Wnioski i perspektywy na przyszłość

Podsumowując, K-Talk był wyjątkową okazją do nieskrępowanej wymiany poglądów pomiędzy dostawcami technologii, użytkownikami, regulatorami i strategami infrastrukturalnymi. Jako neutralna platforma ściśle współpracująca w ramach projektu ZEFES na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego, wydarzenie to podkreśliło wspólne cele i zachęciło do zacieśnienia współpracy na rzecz wdrażania rozwiązań zeroemisyjnych w rzeczywistych warunkach.

Kässbohrer, jako gospodarz wydarzenia oraz dostawca naczep demonstracyjnych w ramach projektu ZEFES, będzie nadal wspierać te kluczowe rozmowy.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.